Hány fok a legideálisabb az alváshoz?

Hány fok a legideálisabb az alváshoz?

Írnám, hogy az a jó, ha egy hálószoba minél tüzesebb, de az egy egész más irányba vinne el, úgyhogy maradjunk szorosan az alvásnál. Az ideális hőmérséklet… – dobpergés – nos, a legideálisabb… – még dobpergés – egészen pontosan a… 18,3 fok…! Igen, azok a brit tudósok…



Persze ennél azért némileg árnyaltabb a kép, hiszen nem mindegy, hogy nyárról vagy télről beszélünk. Míg télen a brit tudósoknak adnak igazak a hozzáértők – azaz a 18-19 fokot tartják optimálisnak – nyáron már 23-24 is megfelelő lehet. Ennek a fő oka a kinti-benti hőfok különbség, mivel nem jó, ha ez 15 foknál nagyobb.

Akárhogy is, a melegtől nyugtalanok leszünk, a hűvöstől viszont jobban alszunk, ezek tények, legalábbis a hozzáértők szerint. Persze a téli-nyári különbségbe bele kell kalkulálni a ruházatunkat és az ágyneműt is, hiszen az sem ugyanaz a zimankós évszakokban, mint a kánikulában. Legalábbis optimális esetben nem.

Aztán ott van a testhőmérsékletünk is, meg a cirkadián ritmusunk, amit biológiai órának is nevezünk. Normál egészségi állapotunkban a belső hőmérsékletünk reggel magasabb, estefelé pedig süllyedni kezd. Mivel az alvás éppen az alacsonyabb zónába esik, ezért fontos, hogy a hálószobánk hőmérsékletét is ehhez igazítsuk.

Alvás közben is ingadozunk: mélyalvás során a legalacsonyabb a testhőmérsékletünk, utána kezdünk csak el melegedni, hogy mire teljesen felébredünk, minden optimális legyen a nap kezdéshez. Azt is érdekes tény, hogy mi nők általában azért vagyunk fázósabbak, mert a lassabb anyagcserénk, mint a férfiaknak, és emiatt kevesebb hőt generálunk (a jelek szerint a férfiak tüzesebbek mint mi lányok).



Beszéljünk a páratartalomról is, ami szintén a jó alvás feltétele! Az ideális 40-60% között van, de ha fűtünk – márpedig télen szoktunk ilyen csinálni – időnként annyira száraz lesz tőle a levegő, hogy csak 15% körül mozog. Ez baj. Leginkább azért, mert árt a bőrünknek, a nyálkahártyánknak, fájhat tőle a szemünk, kaparhat a torkunk, köhöghetünk, viszkethetünk és még a különböző kórokozókkal szemben is sérülékenyebbé válunk. Párásítsunk! De tényleg.

Tehát, ha jól akarunk aludni, irány a hűvös, párás hálószoba (a tüzes partner opcionális.)